Zuid-Afrika #5 – Stellenbosch en Kaapstad

Jeetje, alweer het vijfde artikel in de reeks van artikelen over onze geweldige reis naar Zuid-Afrika. We zijn inmiddels al ruim 4 maanden terug (serieus, waar is die tijd gebleven?) en denken nog dagelijks terug aan alle mooie avonturen die we hebben beleefd. Zoals je inmiddels wellicht al weet was de reis zoveel mooier en beter dan we hadden verwacht. Onze reis eindigde in het bruisende Kaapstad en daar blik ik vandaag op terug!

De Garden Route eindigt officieel in Kaapstad en vanaf Swellendam reden we langs Hermanus en via Stellenbosch naar Kaapstad. Zoals je in het vorige artikel kon lezen vonden we Swellendam niet heel bijzonder, maar Hermanus was heel erg gezellig. Het was er een beetje koud (een vestje of jasje is geen overbodige luxe), maar het is een heel leuk kustplaatsje. Als je geluk hebt kun je vanaf de kust walvissen spotten en er staan altijd wel groepen mensen naar het water te staren. Ook heb je hier een aantal leuke plekjes waar je een kop koffie kunt drinken.

Vanaf Hermanus reden wij door naar Stellenbosch waar we wat wijnhuizen wilden bezoeken. We hadden van te voren geen adresjes opgezocht en zijn bij eentje gewoon het terrein opgereden en naar binnengelopen. Onze eerste stop werd daarmee Ken Forrister en dat was echt een goed begin. We proefden 5 verschillende wijnen en kochten er uiteindelijk 2 flessen. De wijn is er erg goedkoop en voor de proeverijen betaal je ook niet de hoofdprijs. Wij hoefden zelfs de proeverijen niet te betalen omdat we flessen kochten. Daarna werd ons door de aardige mensen van Forrister het wijnhuis van Simonsig, ongeveer een kwartier verder op, aangeraden. Daar besloten we heen te gaan. Helaas waren er op dat moment geen rondleidingen door de kelders, maar de proeverij was ook leuk. Dit wijnhuis was veel grootschaliger en wat minder persoonlijk, maar ze hadden er wel lekkere wijn, haha! Ook daar gingen we met twee flessen naar buiten en hoefden we ook de proeverij niet te betalen.

Wij vonden de wijnproeverijen rondom Kaapstad erg leuk en de omgeving is ook enorm mooi. Als je een beetje van wijn houdt raad ik je echt van harte aan om in ieder geval bij één huis een proeverij te doen. Als je een huurauto hebt kun je zelf richting Stellenbosch rijden (let er wel op dat je niet teveel drinkt natuurlijk) of er zijn georganiseerde tripjes vanuit Kaapstad beschikbaar.

Vanuit Stellenbosch reden wij nog kort langs de Botanische tuinen, maar helaas hadden we hier niet zo lang. We waren er niet zo lang voor sluitingstijd en daarnaast wilden we eigenlijk ook wel voor het donker in het hotel zijn. Ik raad je aan om in ieder geval een paar uur uit te trekken voor de Botanical Garden, want je kijkt je ogen uit!

We hadden een fijn, maar klein hotel midden in de stad en omgeven door toffe restaurantjes. De eerste volle dag in Kaapstad hadden we nog de beschikking over onze huurauto en reden we de prachtige route van Chapman’s Peak. Dit is een route van ca 5 kilometer met een prachtig uitzicht over de bergen, de zee en de stad. Vanaf daar reden we door naar het zuiden van de stad, naar Boulder’s Beach waar we een grote pinguïnkolonie bezochten. Dat was helaas wel heel toeristisch, maar het was tof om al die pinguïns op het strand te zien.

We eindigden onze eerste dag in Kaapstad met een korte stop op het strand en leverden we onze auto in. Uiteindelijk gingen we eten bij het V&A Waterfront, een enorme shopping mall met veel eetgelegenheden. Met een Uber gingen we weer naar ons hotel!

Een trip naar Kaapstad is niet compleet met een bezoek aan de Tafelberg. Je kunt van te voren tickets kopen online en daarmee kun je een hele week een bezoek plannen. Let er wel op dat de kabelbaan niet gaat als het mistig is of als het slecht weer is. Hou daarom goed de weersvoorspellingen in de gaten. Het kan namelijk ook voorkomen dat het ‘tafelkleedje’ op de berg ligt en naast dat je dan geen uitzicht hebt, je ook niet meer naar beneden kunt en je moet lopen.

Voordat wij de Tafelberg opgingen beklommen we eerst de Lions Peak. Een behoorlijk zware klim (die we wederom onderschat hadden, haha), maar wel met een prachtig uitzicht over zee, de stad en de Tafelberg. Uiteindelijk zijn we niet helemaal tot de top geklommen, want we waren ons leven nog niet zat, haha. Als je wel een wat meer geoefende klimmer/hiker bent is het echt een aanrader. Daarbij raad ik je ook aan om zo vroeg mogelijk te gaan (misschien zelfs wel voor zonsopgang). Zo heb je de berg grotendeels voor jezelf en is het niet al te warm.

’s Middags gingen we met de kabelbaan de Tafelberg op. Wij kochten met onze studentenpas de tickets bij de kassa (helaas zijn deze niet online te bestellen) en hebben ongeveer een half uur in de rij gestaan. Het uitzicht is uiteraard prachtig, maar het is wel enorm druk. Het is natuurlijk de bekendste trekpleister van Kaapstad en je vind hier dan ook de meeste toeristen. Ook hierbij geldt, hoe vroeger je gaat, hoe rustiger het is.

We waren best kapot van de klim en de warmte en besloten een rustig avondje op onze kamer te hebben, beetje netflix, wat lekkere dingetjes van de supermarkt, perfect!

Als je bezig bent met het plannen van je trip naar Zuid-Afrika en Kaapstad, probeer dan als het even kan een zaterdag in Kaapstad mee te pakken. Op zaterdag is namelijk in The Old Biscuit Mill een enorme foodmarket met meer eten dan je kunt voorstellen. Hier kun je op zaterdag van 8:00 tot 14:00 al het eten wat je kunt bedenken proeven en eten voor echt lage prijzen. Van sushi tot cheesecake en van Ethiopisch tot vegan, hier is echt voor ieder wat wils. Klein nadeeltje is dat ze overal behoorlijke porties van serveren, dus kom hier met een lege maag! Daarnaast vind je in The Old Biscuit Mill allerlei, kleine conceptstores waarbij je absoluut je portemonnee in de gaten moet houden, want zoveel leuke dingetjes! Dit is denk echt een van mijn favoriete spots in Kaapstad!

The Old Biscuit Mill vind je in de wijk Woodstock en als je vanaf daar weer richting het stadscentrum loopt kom je langs allerlei toffe street art, je kijkt je ogen uit! Vanaf daar namen we een Uber naar Truth Coffee Roasting, een van de leukste en mooiste koffieplekjes waar we ooit zijn geweest. De aankleding, de mensen, de koffie, ronduit perfectie! Als je een coffee lover bent, mag je deze plek echt, echt niet overslaan!

’s Middags gingen we opnieuw naar de Waterfront waar we een toffe escape room deden in de Watershed (een toffe hall vol met concept stores) en gingen eten bij een andere foodmarkt (V&A Food Market). Wat een heerlijke en vooral relaxte dag!

De laatste dag was een beetje rommelig en lang. We vlogen pas om 23:00 ‘s avonds, dus we moisten ons de hele dag nog een beetje vermaken. We gingen eerst bij het toffe Clarke’s ontbijten  wandelden door Bo Kaap, de wijk met de gekleurde huisjes en eindigden uiteindelijk wederom bij de Waterfront. We deden een tweede escape room bij de Watershed, aten een bagel bij Cooked in de Watershed en dronken uiteindelijk een wijntje op het terras om onze vakantie goed af te sluiten. De avond én onze vakantie sloten we af bij Hudson’s waar we lekkere burgers, patatjes en gefrituurde oreo’s aten, jum! Toen zat er niets anders op dan naar het vliegveld te gaan. Dag Kaapstad en dag Zuid-Afrika!

Wij hebben bij een aantal hele toffe restaurantjes gegeten en ik wil ze je graag (kort) tippen:

♥ Brunch of lunch bij de Old Biscuit Mill op zaterdag (zie ook hierboven)
♥ El Burro’s Taquaria (Als je fan bent van Mexicaans street food)
♥ Origin Coffee (ook tof als je een keer een latte art workshop wilt volgen!)
♥ Clarke’s (Voor lunch of ontbijt)
♥ Tiger’s Milk aan Kloof Street (zo, zo lekker eten en een geweldige sfeer!)
♥ Hudson’s, the Burger Joint (superlekkere burgers, ook aan Kloof Street)
♥ Knead Bakery (Voor ontbijt, lunch of gewoon een taartje, love it!)
♥ Truth Coffee (voor de sfeer, gebakjes en natuurlijk voor de koffie!)
♥ Cooked in the Watershed (voor lekkere bagels!)

Ik had niet verwacht dat dit artikel zo lang zou worden, maar Kaapstad was zo leuk! Voor ons een perfecte manier om een perfecte rondreis af te sluiten.

Zou jij nog graag eens naar Zuid-Afrika willen?

Liefs,
Marleen

Heb je de andere artikelen van onze reis al gelezen of wil je nog eens herlezen? Hier zie je ze op een rijtje: