Zuid-Afrika #4 – De Garden Route

Aan de ene kant voelt het heel gek om nu nog artikeltjes te schrijven over een (prachtige) reis die we ruim 4 maanden geleden hebben gemaakt. We zitten namelijk al helemaal met ons hoofd bij de reizen van 2020 en we zijn al druk aan het plannen. Aan de andere kant vind ik het heerlijk om nog terug te blikken op zoveel mooie dingen die we in Zuid-Afrika hebben gedaan. Vandaag draait in ieder geval de terugblik om de prachtige Garden Route, een route van Port Elizabeth, langs Plettenbergbaai en die uiteindelijk eindigt in Kaapstad. Kijk je mee?

Nadat we tussen de olifantjes in Addo hadden gestaan en nog een extra nacht in Port Elizabeth hadden geslapen reden we langs aan een aantal mooie stops door naar onze volgende hotel. We stopten eerst bij het prachtige strand van Jeffrey’s Bay. We wandelden hier over het strand en gingen wat drinken bij een superschattig tentje, Tasty Tables.

Daarna reden we door langs de Storm River Bridge (waar je overeen kunt lopen) en langs de Bloukrans Bridge (de hoogste brug ter wereld van meer dan 200 meter waar je vanaf kunt bungee jumpen). Bij die laatste hebben we nog even gekeken en hoewel het tof is om te zien, vond ik deze bruggen niet heel erg bijzonder. Maar gelukkig hoef je er niet voor om te rijden als je van Port Elizabeth naar Plettenbergbaai rijdt. Je kunt dus uitstappen, maar je kunt ook doorrijden. Mocht je echt een durfal zijn dan kun je voor een kleine €90,- bungeejumpen van de Bloukrans brug!

We kwamen vrij vroeg aan in Plettenbergbaai waar we een geweldig mooi hotel hadden. We hadden hier een honeymoonsuite geboekt, maar helaas was deze nog niet beschikbaar. Daarom besloten we eerst een drankje te doen op het strand en konden we uiteindelijk rond 18:00 onze kamer op. We hadden hier een dubbel bad, een eigen zwembad en een mega tv waar we lekker op konden netflixen, heerlijk!

Op onze eerste volle dag in Plettenbergbaai gingen we naar Tsitsikamma National Park waar we twee hikes deden. Als je ons een beetje kent zijn wij niet de meest sportieve mensen, dus die hikes waren best een dingetje. Maar we dachten: doen we wel eventjes. Ha. Ha! De eerste hike was inderdaad prima te doen. Ongeveer 2 kilometer lang, langs allerlei mooie uitzichtpunten en uiteindelijk eindigde deze bij een prachtige hangbrug. Prima te doen en een geweldige wandeling.

Na de lunch naast hele hoge golven besloten we nog een hike te doen die zo’n 6 kilometer zou zijn. Het bordje waarop stond aangegeven dat deze voor ervaren hikers was hebben we een beetje genegeerd. En wat hadden we spijt…

De Waterfall trail is met recht een trail voor ervaren hikers. Het was echt klimmen (inclusief handen en voeten soms) en halverwege wilde ik alweer terug. Ondanks de naam heb ik geen waterval gezien. Wel drie keer mijn leven voor mijn ogen voorbij zien flitsen, dat wel. Uiteindelijk terug in ons hotel stond een heerlijk heet bad op ons te wachten, heerlijk!

De laatste volle dag in Plett gebruikten we om te zwemmen met zeehondjes en ja dat is net zo tof als het klinkt, misschien nog wel leuker! Deze ervaring staat echt in mijn top 3 van onze reis. Zo ongelofelijk tof en bijzonder! Ze kwamen enorm dichtbij en het waren net dolblije puppy’s in het water. En must do, echt zonder twijfel!!

We lunchten vervolgens bij een schattig tentje La Cafeterias en winkelden we nog een beetje in Plett. We eindigden lekker rustig met Netflix!

Het laatste stukje van de Garden Route reden we naar Swellendam, wat we niet perse een aanrader vonden. Ik vind bijvoorbeeld Hermanus meer een aanrader als je nog een nachtje tussen Plett en Kaapstad wil stoppen. In Swellendam kun je de bergen in of jam kopen, maar in Hermanus heb je een grote kans om vanaf de kust walvissen te spotten!

Van tevoren had ik niet al te veel verwachtingen (wederom niet) van de Garden Route, maar wat een mooi stukje Zuid-Afrika! Mijn favoriete moment is absoluut het zwemmen met zeehondjes, maar ik vond de korte hike in Tsitsikamma ook heel tof!

Dit was alweer het vierde artikel over onze reis en je hebt er nog eentje te goed! Volgende maand blik ik terug op de laatste dagen in Kaapstad en de wijnproeverijen in Stellenbosch!

Liefs,
Marleen

Heb je de andere artikelen van onze reis al gelezen of wil je nog eens herlezen? Hier zie je ze op een rijtje: