Razend – Lis Lucassen (recensie + Hebban leesclub)

Boeken lezen is leuk, wat zeg ik? Lezen is geweldig! Maar het is ook erg gezellig om je liefde voor boeken met elkaar te delen. Een leuke manier om dit te doen is door meer te doen met een leesclub. Hebban organiseert elke maand veel leesclubs en er is altijd wel een leuke leesclub die bij jou past! Ik heb al verschillende keren meegedaan en ook met het boek Razend van Lis Lucassen deed ik mee! Vandaag vertel ik je wat ik van het boek en de leesclub vond!

Het boek
Ik ben dol op New Adult boeken. Ik heb zo ongeveer alle vertaalde boeken in dit genre verslonden, maar ik had nog nooit een NA-boek van Nederlandse bodem gelezen. Ik had het eerste deel, Hitte, al verschillende keren voorbij zien komen, maar het boek trok mij niet echt. In mei las ik dat in juli deel 2, Razend, zou verschijnen en gepresenteerd zou worden tijdens een lanceringsfeestje. Ik vind boeklanceringen altijd leuk dus ik besloot Hitte te lezen. Dit boek viel best tegen, maar desondanks was ik erg benieuwd naar Razend.

Voor Stef Boot zijn er slechts een paar dingen zeker in het leven: niets duurt voor eeuwig en de enige manier om de alles verterende leegte onder controle te houden, is om te leven in de hoogste versnelling. Nu hij terug is van het tropische eiland waar hij zich het grootste deel van de zomer heeft verscholen, is het tijd voor Stef om thuis de puinhoop die hij achterliet onder ogen te komen. Wanneer hij Liv tegen het lijf loopt, behandelt hij haar zoals hij ieder ander in zijn leven behandelt: als een onbelangrijke voorbijganger. Alleen Liv lijkt dwars door zijn act heen te kijken. Ze stelt hem voor de keuze: doorgaan zoals hij nu doet of op de rem trappen en vechten voor alles wat er zou kunnen zijn tussen hem en Liv.

Tijdens het lezen van Hitte zie je Stef regelmatig voorbij komen en het is niet zo dat hij veel sympathiek opwekt. Ik was erg benieuwd hoe hij in Razend naar voren zou komen. Ik kan je meteen vertellen dat ik direct in het boek zat. Dit boek begon veel sterker dan zijn voorganger. Stef is helemaal geen botte hork zoals hij in Hitte wordt beschreven. Hij is iemand die veel schuldgevoelens en schaamte met zich meedraagt en hier duidelijk onder gebukt gaat. Gelukkig ontmoet Stef Liv die hem uit zijn diepe dal probeert te halen. Liv wil er alles aan doen om Stef te helpen, maar draagt tegelijkertijd ook een groot geheim met haar mee. Door de geheimen van Liv en de worstelingen van Stef wordt het boek geen moment saai.

In een gemiddelde New Adult komt seks genoeg aan bod. Wees niet bang, ook Razend is gevuld met de nodige seksscènes. Dit is echter niet storend, het zorgt er juist voor dat het verhaal geloofwaardig overkomt. Stef en Liv krijgen in het boek te maken met verschillende tegenslagen. Deze tegenslagen zijn helaas wel een beetje ongeloofwaardig. Stef krijgt op een moment zoveel te verduren dat het bijna onmogelijk is. Dit had in mijn ogen zeker iets minder gekund.

De personages lijken in Razend ouder en volwassener. Zo komen ze in ieder geval over en dit maakt het lezen een stuk aangenamer. In Hitte zijn de personage behoorlijk jong en dit zorgt voor kinderachtige scènes, maar Razend staat bol volwassen keuzes.

Het boek is een heerlijke easy-read en een paar uurtjes leesplezier zijn gegarandeerd. Als je Hitte een leuk boek vond, dan vind je dit boek nog leuker. Vond je Hitte, net als ik, niet zo bijzonder? Geef dit boek dan alsnog een kans want dit boek is echt stukken beter!

Leesclub razend prtscrn 1

Hebban Leesclub
Hebban heeft een vaste opzet van hun leesclubs waarin ze in verschillende fasen het boek gaan bespreken. Je geeft een gil als je het boek binnen hebt, je kletst gezellig met de andere deelnemers over boeken, lezen en waar je nog meer over wilt kletsen en tijdens de discussie behandel je het boek aan de hand van leesclubvragen. Tijdens deze leesclub was er nog iets extra’s, Lis Lucassen (het pseudoniem van Olga Hoekstra) deed zelf ook mee en beantwoordde alle vragen die wij als lezers en deelnemers hadden.

Vooral het leesclubcafé vind ik het leukste onderdeel van een leesclub. Hierin komen tips voor andere boek naar voren, klets je over de boeken die je nog aan het lezen bent en wat je van het boek verwacht. Hier wordt inhoudelijk niet echt op het boek ingegaan, want je mag hier niet spoilen, maar toch vind ik dit echt een leuke toevoeging aan de leesclub.

Zoals ik net al zei was het erg leuk dat Olga zelf ook deelnam aan de leesclub. Zo kwamen we onder andere te weten dat deel 3, Zomer, in het voorjaar van 2017 verschijnt en Olga nog graag een extra verhaal over Cis en Esra (twee personages uit Razend) zou willen schrijven. Ben je benieuwd waarom Olga als Lis Lucassen schrijft? Neem dan een kijkje in de leesclub… 😉

Mocht je het leuk lijken om een keer met een leesclub mee te doen, aarzel niet en doe mee! Op Hebban komen bijna dagelijks nieuwe leesclubs online. Ben je benieuwd hoe deze leesclub met Razend er uit zag, neem dan hier een kijkje.

Heb jij al eens meegedaan aan een (Hebban) leesclub?

Titel: Razend ♥ Auteur: Lis Lucassen ♥ Uitgever: Storm Publishers
Pagina’s: 225 ♥ ISBN: 9789492098276 ♥ Waardering: ****